Povrchnost v hudbě

7. listopadu 2008 v 14:44 | SiriusNoir |  Nepopsatelné
Definuje mi někdo z Vás pojem hudba? Je to druh umění, styl života a oblékání nebo myšlenkové přesvědčení? Asi ze všeho něco. Pro mě to je zábava spojená s pocity. Chci si zlepšit náladu, pustím si hudbu. Hodně ovlivňuje naše emoce, i proto je tak oblíbená po celém světě. Neznám nikoho, kdo by si rád neposlechl muziku, ať už je to jakýkoliv druh. Muzika ovlivňuje mé nálady, ale funguje to i naopak. Když mám smutnou náladu a pustím si veselou písničku, příjde mi i ona smutná, protože já nemám důvod se veselit.
Hudba je pro mě i určitou múzou. Nejednou se mi stalo, že poslech určité skladby vedl k napsání povídky.
S hudbou je také úzce spojená móda. Každý ví, že kdo poslouchá rap, často nosí vytahané kalhoty padající až ke kolenům a čepici s rovným kšiltem. Metalisti zase mívají dlouhé vlasy, černá trička, přívěšky nebo řetězy.
Co se mi nelíbí je její typizace a určitý druh jakéhosi "rasismu". Ty posloucháš punk? Tak to jsi kretén a nebudu se s tebou bavit. Ty máš rád hip-hop? Fůj, to seš teda trapnej. Podobný kecy každej někdy slyšel. Hopeři nemaj rádi metalisty a naopak. Nechápu pointu. Není to to samé jako nenávist některých bílých vůči černým? Ničím nepodložené urážky a diskriminace. Toto téma je výsadou mladých, těch nejmladších mladých, těch čtrnáctiletých dětí, pro které je vzhled a móda důvod k posuzování charakteru ostatních.
Nedávno jsem četl na jednom blogu názor pisatelky, že Hip-hop a Rap není hudba. Nesouhlas. Co jiného by to bylo? Neposlouchám tyto styly, ale nebudu říkat, že to je trapný a že to vůbec vlastně ani není hudba. Hudba je druh umění stejně jako kreslení nebo zpěv. Každému se líbí jiné obrazy, jiný hlas a jiný druh hudby, proč pomlouvat ostatní jen kvůli volbě jejich stylu?
Co byste řekli o mě? Poslouchám My Chemical Romance - jsem teda určitě EMO. The Offspring, Greenday, nosím řetěz u kalhot - jsem trapnej punkáč. Blink182 a Sum41 - jsem ubohej střední proud a řídím se jen populárníma kapelama žejo. Pak tu jsou Rammstein a můj přívěšek lebky - aha, tak to budu určitě jeden z těch zvrhlejch úchyláků na koncertech mlátící hlavou o podium. A nakonec poslouchám taky Eminema - takže jsem i hoper :-D
Hudbu beru jako druh umění a poslouchám to, z čeho si můžu něco vzít. Co mi náladu zlepší nebo dokáže inspirovat.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 TIePEK TIePEK | E-mail | 7. listopadu 2008 v 17:33 | Reagovat

Ahoj.ky ...

tohle už jsem od tebe slyšel i osobně ... a souhlasím ...

určitě ani nevědí proč HOPeři jsou v nesouladu s Metalisty atd ... a mě by docela zajímalo proč se nektěří nemaj rádi jen kvůli hudbě ... ?

Já poslouchám snad úplně všechno ... podle nálady si pustím smutnou ... bo veselou ...

bo hudbu, která rozproudí krev ...  ale jak Tomáš jednou řekl jsem ten typ kterej co uslyší se mu zalíbí ... (Evropa 2)

moje nej jsou ... Ewa Farná :)

                  Enrique Iglesias

                  Linkini

                  Simple Plan

                  Kelly Clarkson

ale někdy se rád i vrátím k těm hitům z dob dinosaurů :) Lunetic atd ...

jenom tak pro zajímavost sem to sem vypsal ... snad to neva Sirie :-Dkdyžtak si to umíš smazat

2 SiriusNoir SiriusNoir | Web | 7. listopadu 2008 v 18:34 | Reagovat

NJ Tiepku já se furt opakuju, mě znáš ne :-) Sice ne, nevim jak to smazat, ale za každej komentář jsem rád, takže není důvod ,-)

3 Lúmenn Lúmenn | Web | 8. listopadu 2008 v 8:49 | Reagovat

Upřímně řečeno - hip hop a rap v podstatě není hudba. Nemá to melodii ani zpěv, je to jen rytmycká recitace. Hip hopeři mi nevadí, za předpokladu, že to nejsou oni, kdo ti jako první vynadají, že jsi metloš, že ti nezačnou řvát do xichtu že hiphop je nejlepší a ti, co neplivou okol sebe, netváří se jako machři na ntou a netvrdí o Beethovenovi že to byl pičus  50cent je lepší. Bohužel, znám jen jednoho takového.

No a k těm kapelám, co jsi vyjmenoval. Hudební výběr se mi líbí, sedl jdi mi do noty, akorát Eminema nemusím - jen jeho textuy se mi líbí. Ale vážně mi přijde, že se soustředíš jen na známé a profláklé kapely - všechny s tebou zmíněných hrají ve známých  hitparádách a pokud možno i na Evropě 2. Zkus někdy zabrousit i mezi něco, co nezná každý puberťák:)

4 SiriusNoir SiriusNoir | Web | 8. listopadu 2008 v 11:51 | Reagovat

Přemýšlím, že se urazím Lumenn :-) Rádio jsem poslouchal asitak naposledy před deseti lety, takže tohle tvé zařazení mi zrovna nelichotí. nechodim s davem! Poslouchám ještě třeba GOB, Bayside, SR-71, Goodnight nurse nebo někdy Limp Bizkit, ale rozhodně se neřídím Tv a radiem, ale když mě něco chytí, tak je mi jedno, že to bylo kvůli klipu v TV

5 SiriusNoir SiriusNoir | Web | 8. listopadu 2008 v 11:53 | Reagovat

O Eminemovi bych moch napsat celej článek, vyvolal by určitě hodně kritiky můj názor na něj. Protože ač hodně profláklý, tak jako člověk, který dokáže prožívat jedinou lásku života jednou na hoře potom zase na dně, obětuje vše své dceři a dokáže o tom psát zajímavou hudbu která dává smysl...dobrý texty, tak má můj obdiv...

6 Lúmenn Lúmenn | Web | 9. listopadu 2008 v 17:47 | Reagovat

Ne, urazit jsem tě rozhodně nechtěla:) samozřejmě že známá kapela hned nemusí být špatná a taky jsou lidi, kteří poslouchají třeba Greenday a ani neví, že je to modla puberťáků (teda mám pocit že tak pět let zpátky jo, teď letí spíš Tokio Hotel:D). Mezi můj hudební výběr patří taky víc známých kapel a upřímně - ani nevím jestli je dávají v televizi, protože tu jsem krom filmů či zpráv neměla zapnutou asi 2 roky :) Takže jsme na tom možná dost podobně...a k Eminemovi - jak říkám, osobnost je to zajímavá a jeho texty jsou brutální a pravdivé, ale nesedne mi jeho recitace :)

7 Sonya camaya Bohemi Sonya camaya Bohemi | 15. listopadu 2008 v 14:03 | Reagovat

hmmm myslím že sis v téhle problematice získal nadhled...souhlasím

8 AngelFacedVampire AngelFacedVampire | Web | 3. května 2009 v 9:08 | Reagovat

Uplne suhlasím..A som za toleranciu.Nech si každý počúva čo chce.Je to jeho volba.Ked sa niekomu páči hip hop,nech si ho počúva.Každý sme iní a každého osloví iný štýl hudby,iná kapela,...Tolerujem to a jediné čo chcem od ostatných aby robili to isté...Kým po mne nikto nekričí že som EMO abo čo,nebudem sa ja vyjadrovat k tomu,že ten dotyčný je blbý hoper.

9 marilyn marilyn | Web | 18. května 2009 v 11:24 | Reagovat

:) tak si řikám, jestli "pisatelka" nejsem já..ale třeba ne, třeba nás je takovejch víc. uznávám, že je to trochu silný, ale samozřejmě jsem tim myslela, že to pro mě není hudba. příjde mi nespravedlivý, když se někdo fakt snaží, hraje na něco a vytváří úžasný melodie - a takovouhle vzniklou hudbu postavit na stejnou úroveň jako hip hop a rap, který jsou naprosto jednotvárný, hudebně nezajímavý a nudný a postavený převážně na textech?(aspoň doufám, jelikož jinak by to fakt nestálo už vůbec za nic) Ať si každej poslouchá co chce, ale já tohle prostě za hudbu nepovažuju (a to i já si občas pustim soundtrack z Whole Train...nebo píseň Without Me je pro mě vyloženě srdeční záležitost) A co se týče hudební snášenlivosti..tak většina lidí kolem mě poslouchá výrazně jiný věci než já..a fakt to není důvod k tomu, abych se s nima nebavila, nebo je nedejbože kvůli tomu neměla ráda.

10 P.Bloody P.Bloody | Web | 29. července 2009 v 22:29 | Reagovat

tak to pozor, pozor.. na Green Day nesahat. Teď tu nechci kalit vodu:D ano, byla jsem puberťák, i když trochu jiných ,,rozměrů" a ano, milovala jsem je. Miluju je teď. Zbožňuju způsob, jakým se jejich tvorba vyvíjí, líbí se mi myšlenka příběhu na proklínaném albu American idiot, líbí se mi jejich nové album založené na dvou protikladech. To, že jsou modlou puberťáků, prosím, neberte jako znak toho, že je to tuctová komerční kapela. Jsou náůadití a originální a nutno podotknout, že ti ubozí pubertální ,,neo-punkáči" nerozumí ani refrenu jejich písní, nechápou, o čem tahle skupina hraje, co svou hudbou světu sděluje, když neumi anglicky ani kváknout.
A přiznám se, že pokud mi někdo sdělí, že jeho hudebním idolem je Rihana, klepu si na čelo. Těmto popovým princeznám skládá hudbu někdo jiný, texty napíše zaplacený textař a děvče jde jen do studia, text a mlodii se naučí a zpívá. Z její duše tam není nic, jsou to puťky bez ,,šťávy" a ve skutečnosti an hudbu nedělají, dělají jen ,,šoubyznys".
Kdo označí za idola Eminema nebo Avril Lavigne  posím, ti jsou schopni napsat text, vybrat si flow (tak se říká pozadí v rappu a hiphopu, ne?) a složit hudbu, dokonce ji pak sám zahrát, v případě Avril, samozřejmě:D
Oceňuji všechnu hudbu, pokud ji dělá interpret. Loutky v rukách producentů a manažerů jsou umělotiny a nicky!

11 Saša Saša | Web | 22. srpna 2009 v 23:07 | Reagovat

Čau, absolutně s váma všema souhlasím, nechápu jak někteří můžou druhé odsuzovat jen podle toho co poslouchají. Ty s kterými se bavím převážně poslouchají jinou hudbu než já ať je to pop či hip-hop, já teda miluju rock´n´roll a hlavně starší kapely (,,začínala ´´ jsem u Blink 182 ano a co? komu by to mělo vadit že jo) Každý ať poslouchá to co miluje to co ho zvedne ze židle. Odsuzuju jen ty lidi, kteří poslouchají to a tamto jen proto, protože to je v hitparádě a nebo proto protože chtějí na někoho zapůsobit.To je přece blbost. Hudbu musím přece prožívat a ne ji poslouchat s tvrdým srdcem.

12 ANA ANA | Web | 25. listopadu 2009 v 23:52 | Reagovat

Vidíš, už jsi narvaný do tolika škatulek, že ani nevíš, co jsi. Ale úplně chápu, co jsi tím chtěl říct, protože já jsem podle určité skupiny filmových kritiků emo se sklony k sebepoškozování, trapná třináctka (přestože třináct mi už bylo opravdu před dlouhou dobou), taky psychotik zralý na blázinec, a kdybych byla kluk, byla bych gay. Prozradím, že se jedná o film Stmívání a teď zítřejší Nový měsíc. Líbí se mi knihy a líbí se mi film, i když mám určité výhrady.
Ale zpátky k hudbě, tyto problémy se asi řešily vždycky a řešit budou, dechovkáři nesnášeli rockery, rockeři nesnášeli disko a folkaře, folkaři byli paradoxně snášenliví a poslouchali všechno. Country bylo velmi tolerantní a kotlíkáři byli schopni zahrát i Beethovena. Ale hudba od té doby popojela k dalším směrům, dnes máme metal, hip hop, rap, pop, a já nevím co ještě. Rap mi třeba fakt nic neříká, možná dvě tři písničky, a ty mě chytnou nevím čím. Raději mám melodické, rock mi nevadí, když má dobrý odpich, metal nemusím, zejména takový, kde se jen řve... metalisti, sorry. Líbí se mi třeba Evanescence, Whithin Temptation, Nightwish. Ale taky se mi líbí Enya, starý Clannad, Vangelis a Jarre. A taky se mi líbí Greenday,  Linkin Park nebo Nickelback. Jo a k mým oblíbeným řadím Mozarta, Vivaldiho, a téměř neznámého skladatele, jménem Sammartini. A abych neopomněla domácí, přidala bych Spiritual kvintet, Asonanci a třeba Jaromíra Nohavicu... promiň délku komentáře, už se brzdím a končím.
Takže chci jen říct, kašli na škatulky a poslouchej, co srdce a ucho ráčí... na co máš náladu a nemusí to být zrovna hit, co frčí. Beatles už budou starý půl století a jejich písničky jsou pořád chytlavé.

13 ANA ANA | 26. listopadu 2009 v 0:12 | Reagovat

Ještě malá poznámka k příspěvku Lumenn - přece snad může mít člověk rád písničky i těch skupin, které jsou tzv.profláknuté a známé v hitparádách. Nebo je má Sirius programově odvrhovat už jen proto, že jsou známé a v hitparádách? To je trochu nelogické. Stejně jako bys nechtěla jít do kina na Pána prstenu nebo Harryho Pottera jen proto, že se o nich hodně píše a mluví.

14 Aňula Aňula | Web | 4. září 2012 v 21:39 | Reagovat

tenhle názor se mi upřímně líbí a mám to dost podobně... i když to tak nebylo vždy - ale řekla bych, že být ortodoxním fanouškem jednoho stylu většinou souvisí s pubertou, kdy člověk potřebuje prosazovat svoje ideály a nic jinýho neexistuje... člověk, co má upřímně rád hudbu, si asi nedokáže vybrat jenom jeden dva žánry.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama